SOZ@Work

SOZ@Work

SOZ bestond in 2020 tien jaar. In plaats van een uitbundig feest werd het een online party. Verder draaide de organisatie op volle toeren, met medewerkers die thuis werkten. De pandemie noopte tot meer samenwerking.

Snel naar:

Tien jaar SOZ

In 2020 vierde SOZ zijn jubileum. Al een decennium lang draagt SOZ bij aan het studiesucces van studenten door te ondersteunen, te begeleiden, uit te voeren, beleid te maken, faciliteiten te bieden en te innoveren. Noodgedwongen werd dat jubileum op 1 juli 2020  online gevierd. Maar de lol was er niet minder om, met een pubquiz en tien workshops: van veganistische gerechten bereiden tot ‘babydragen’ en van een Zumba-clinic tot het programmeren van een game. Daarnaast waren er virtuele rondleidingen door het Gravensteen en de Hortus Botanicus. Ook kon online de game Het Hoogeboom Mysterie worden gespeeld. Meer dan honderd collega’s deden mee. Om tot slot het glas te heffen op het verleden, heden en de toekomst.

Bouwen aan nieuwe kernwaarden

Waarom is SOZ in het leven geroepen? Wat is de ambitie? Wat is de werkwijze? Kortom, waar staat SOZ voor? Anno 2020 waren missie, visie en kernwaarden vastgelegd in een document dat stamde uit 2014. Reden om toentertijd zo’n gemeenschappelijke visie op te stellen was dat SOZ een grote directie is, met veel verschillende takken van sport. Er was dus behoefte om te definiëren wat hen bond.

Maar in zes jaar zijn taken en werkwijzen veranderd. Denk aan de rol van ICT, die enorm is gegroeid. Ook heeft een thema als studentenwelzijn veel meer prioriteit gekregen. En anno 2020 zijn thema’s als kwaliteitszorg en werkdruk en werkplezier veel meer in beeld. In 2019 is SOZ daarom gestart met een traject om een nieuwe visie en missie te ontwikkelen. In 2020 en 2021 kreeg dat proces een vervolg in het formuleren van de kernwaarden. Alleen al door over die waarden met elkaar in gesprek te gaan, kwamen zaken in beweging.

Versterken van het wij-gevoel

De uitwerking van project Kwaliteitszorg in 2021 speelde een grote rol in het versterken van het wij-gevoel, vertelt SOZ-directeur Jeroen ’t Hart. “In 2020 zijn we gestart met het project Kwaliteitszorg van SOZ. Dat was gericht op klanttevredenheid en had als doel de dienstverlening binnen SOZ naar een nog hoger niveau te tillen. Het tweede jaar in pandemie leende zich goed voor de uitwerking van het advies omtrent klanttevredenheid. Hoe kunnen we SOZ scherp houden op het bieden van kwaliteit? Op welke manier kunnen we de dienstverlening goed monitoren? Er waren medewerkers met behoefte aan een einddoel, maar ook aan meer besef dat je uitmaakt van een groter geheel.’

Op basis van de uitkomsten heeft het brede managementteam van SOZ in 2021 de visie van SOZ geherformuleerd. Die is teruggekoppeld naar de medewerkers. ’t Hart: “Verschillende medewerkers lieten weten dat het prettig was om meer op het netvlies te hebben waarom we als organisatie bestaan en waarop we inzetten met de SOZ-missie.

De visie omschrijft waarvoor we staan. ’t Hart: “Dit is niet alleen voor de interne motivatie van belang. Samen vormen de missie en visie ook  het visitekaartje naar buiten; om in één klap duidelijk te maken waar we als SOZ voor staan en wat onze meerwaarde is.”

De missie van SOZ

Als expertisecentrum SOZ motiveren en ondersteunen wij studenten om hun academische en persoonlijke vaardigheden optimaal te ontwikkelen vanuit mentaal, fysiek, en sociaal welzijn. Het is onze ambitie dat alle studenten hun studie- en studententijd met succes en plezier doorlopen.

Aan zowel studenten, begeleiders als partners bieden wij informatie, ondersteuning en voorzieningen en werken we samen met elkaar, in en buiten de universiteit.
Alleen samen kunnen we onze dienstverlening steeds vernieuwen en verbeteren om een fijne en optimale studie- en studententijd te faciliteren.

De visie van SOZ

Elke student vindt de weg in en om de universiteit, voelt zich welkom, gezien en gehoord en verbonden met de universitaire gemeenschap.

SOZ werkt @home

Je miste het kletspraatje met je collega bij de koffieautomaat en samen brainstormen. Hoe maakte je het beste van werken thuis? Elkaar in de ogen kijken tijdens een goed gesprek moest via het computerscherm. En brainstormen ging via virtuele sticky notes. Toch lukte het de medewerkers van SOZ om samen te werken, elkaar te ontmoeten en samen te blijven lachen. Een pubquiz, de app Ommetje lopen en een virtueel theemoment met thuis bezorgde chocolade, hielpen daarbij. Zo gezellig als op kantoor was het misschien niet, maar het werkte wel.

‘Zo gezellig als op kantoor was het misschien niet, maar het werkte wel.’

Meer samenwerking, kortere lijnen

Een spin in het web is misschien wat overdreven, maar het expertisecentrum Studenten- en Onderwijszaken (SOZ) is een belangrijke samenwerkingspartner voor tal van partijen. In 2020 en 2021 meer dan ooit.

Een van de thema’s waarover in 2020 en 2021 vaak is overlegd met partners van SOZ is het thema studentenwelzijn. Faculteiten spelen daarbij uiteraard een belangrijke rol; het gaat tenslotte om hun studenten. SOZ heeft specifieke kennis met studentenpsychologen, de Wellbeing Officer en heeft expertise op het gebied van contacten leggen tussen studenten onderling. In tijden van lockdown, waarbij studenten vooral online les kregen en docenten en studenten elkaar nauwelijks troffen, was de mentale gesteldheid van studenten een thema dat hoog op de agenda van het expertisecentrum stond. Hierover was er geregeld overleg met het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Steeds met vragen als: hoe voorkom je eenzaamheid? Hoe faciliteer je de ontmoeting? Hoe zorgen we ervoor dat studenten gemotiveerd blijven en wat is daarvoor nodig?

Introductieweken 2020 en 2021

Ook de introductieweken waren in 2020 en 2021 anders dan anders. Waren die voorheen massaal en meeslepend, plotseling golden er regels voor het bijeenkomen in groepen. Regelmatig overlegden het College van Bestuur, de Hogeschool Leiden, studentenverenigingen, studentensportverenigingen en de gemeente over de mogelijkheden en maakten zij verantwoorde keuzes. Ook GGD en politie waren betrokken bij dergelijke overleggen. De gemeente gaf aan wat mogelijk was, de universiteit maakte de vertaalslag. Het resultaat? Studenten konden in kleine groepen, waarbij ze onderling anderhalve meter afstand hielden, toch de stad verkennen. Positieve bijkomstigheid is dat de lijnen tussen al die organisaties korter zijn geworden. Partners weten elkaar nu beter te vinden en spreken elkaar aan als dat nodig is. Dat is pure winst.