Mondkapje op en anderhalve meter afstand. Dat was in 2020 en in grote delen van 2021 het beeld in en rond de universiteitsgebouwen.
Studeren op anderhalve meter
Lockdown in Plexus
Leger dan ooit tevoren
Normaal altijd zo bruisend, maar nu bijna verlaten. De impact van de lockdown was vanaf 14 maart 2020 voelbaar en zichtbaar in studentencentrum Plexus. Geen vergaderingen meer. De sportruimte en winkel gesloten. Geen keuvelende studenten voor de deur. En tijdens de El Cidweek ontbraken de traditionele tenten op de binnenplaats.
Wat nog wel kon? De studieruimtes bleven geopend, waarbij studenten moesten intekenen voor een dagdeel. Zo was er door de anderhalve meterregel ruimte voor zo’n 240 studenten per dag, fors minder dan voorheen. De Universiteitswinkel deed zijn zaken online. Er waren pijlen die een strakke wegbewijzering aangaven: met de lift naar boven, met de trap naar beneden. Je zag veel bordjes met ‘afstand houden’. Er kwam in 2020 een tafeltennistafel in de tuin. Want een balletje slaan ontspant, en kan op veilige afstand. In 2021 kwam daar een groot schaakbord bij, dat direct een groot succes was.
Make-over van Plex-Fit
De lockdown van begin 2021 bood de mogelijkheid om zaken op te knappen. Zo kreeg Plex-Fit, de fitnessruimte van het Universitair Sportcentrum (USC) in Plexus een make-over. USC- en Plexus-medewerkers pakten de boel grondig aan: zij schilderden de muren en pleegden groot onderhoud. Direct daarna konden klanten via de USC-app reserveren voor een fitness-sessie van maximaal 1 uur. Om een krachttraining en wat cardio binnen 1 uur af te ronden bleek in de praktijk redelijk krap. Tijd voor een praatje of begeleiding was er niet. Het was in een rap tempo doortrainen en daarna naar huis.
Universityshop verkoopt online
De Universityshop was niet fysiek open maar Martine van der Hulst, eerste medewerker van de Universityshop, verveelde zich niet. “De online verkopen zijn in 2021 verachtvoudigd ten opzichte van de jaren voor Corona. Het was anders werken, maar we gingen wel gewoon door.”
Het overgrote deel van de online-bestellingen kwam van Leidse en buitenlandse studenten. “In normale tijden bestaat de klandizie ook uit toeristen, faculteiten en het bestuursbureau”, vertelt Van der Hulst. Ze miste het directe klantcontact wel. “Mijn klanten moeten de producten zien en van alle kanten kunnen bekijken. En dat kon helaas niet.”